Tanítási filozófiám
Tanítási filozófiám
Bizonyára mindannyian hallottunk már különböző tanuláselméletekről, azok
egy részéről, ha nem is konkrétan megnevezve őket, de mindannyian találkoztunk
legalább a gyakorlatban egyes komponenseikkel. Véleményem szerint ezeket nem
lehet élesen elhatárolni egymástól, hiszen néhol vannak átfedések, továbbá úgy
gondolom, mindegyiknek van hasznos összetevője. Én, tanításom során
mindegyikből szeretnék kivenni egy kicsit, és ezeket összegyúrva létrehozni egy
egészet.
A legkorábbi tanuláselmélet a behaviorizmus, melynek pedagógiájából a
gyakorlás jelentőségét emelném ki, ugyanis sokszor nagyon fontos egy-egy tudás,
képesség elsajátítása érdekében. A kognitivizmus az előzetes tudásra épít,
továbbá felmerül a problémamegoldás elősegítésének kérdésköre is, amelyek szintén
fontos részét képezik a pedagógiának. Lényegesnek tartom, hogy felmérjük
diákjaink előzetes tudását, és szükség esetén differenciált tanítási
módszereket alkalmazzunk. A konstruktivizmus a problémamegoldás valós,
komplexebb változatát helyezi előtérbe, amely az előzőnek egy továbbfejlesztett
változata, ami sokkal hasznosabb és alkalmazhatóbb. Ennél a pontnál fontos
kiemelni a kollaboráció hangsúlyosságát, enélkül ugyanis elképzelhetetlennek
tartom a tanítás- és a tanulás folyamatát. A konnektivizmust a digitális kor
pedagógiájaként szokás emlegetni, ami úgy gondolom magáért beszél.
Összességében tehát nem tudnék kiválasztani egy tanuláselméletet, amelyhez
ragaszkodom, és amelyből kizárólagosan merítek, hanem úgy vélem, nagymértékben
függ a helyzettől, hogy mikor, melyik tanuláselmélethez kapcsolódó módszerekhez
nyúlunk.
Konkrétabban, a diákok tanulásának céljaira kitérve, a tanítás által
szeretnék készségeket, képességeket elmélyíteni diákjaimban, amelyek elvezetik
őket ahhoz, hogy az életben könnyebben boldoguljanak. Tehát a konkrét
információk átadásán túl célom egyrészt motiválttá tenni őket, megszerettetni
velük magát, a tanulást, kíváncsivá és tudáséhessé tenni őket, hogy nyitottá
váljanak a világ dolgaira, hogy képesek legyenek önállók lenni, ugyanakkor
együttműködni is. Szeretném elérni diákjaimnál, hogy merjenek kísérletezni és
hibázni, hiszen ezek nélkül nehéz előrelépni. És ha már említettem az életben
való boldogulást, úgy gondolom, nem hagyhatom szó nélkül a technológia
fejlődését, egyáltalán a jelenlétét, aminek valamilyen szintű ismerete nélkül
manapság már lehetetlen boldogulni. Éppen ezért, tanárként számunkra is
elengedhetetlen ismerni a technológia vívmányait, alkalmazni őket, és
diákjainkkal is foglalkozni ezzel a kérdéskörrel. Mivel valószínűleg bizonyos
dolgokat sokkal jobban ismernek nálunk ezzel kapcsolatban, és sok információt
így szereznek „informális módon”, ezért tanárként inkább az lenne a feladatunk,
hogy a veszélyekre, az etikus használatra, valamint a hiteles és hiteltelen
információk megkülönböztetésére hívjuk fel a figyelmüket, továbbá, hogy
digitális eszközök segítségével színesítsük az órákat, minél jobban kihasználva
az általuk nyújtott lehetőségeket, nem csupán helyettesítve bizonyos
eszközöket, hanem újragondolva azokat, és olyan feladatokat létrehozva, amelyek
mindeddig elképzelhetetlenek voltak. A technológia tehát, véleményem szerint
akkor segít, ha újat tud mutatni, nem csak helyettesít, úgymond kényszerből egy
eszközt.
Céljaim megvalósításának első lépéseként a közösen kialakított
szabályrendszert és tananyagot választanám, már amennyire a korlátok engedik.
Fontosnak tartom ugyanis az ízlések, igények, érdeklődések figyelembevételét,
természetesen bizonyos kereteken belül. Változatos feladatokat szeretnék
bevinni az óráimra, változatos eszközökkel. Elengedhetetlennek tartom az
interaktív, együttműködést igénylő feladatokat, de az egyéni munkaformának is
helyét látom adott körülmények között. Mindenképp szeretném, ha a komplex
helyzetek értelmezése, valós problémák megoldása nagy teret kapna a tanulás
folyamatában. Erre nyelvtanárként van is számtalan lehetőségem a modern
technológia segítségével. Ha a valóságban nem is tudunk eljutni egy adott
helyre, képzeletünk és az internet, valamint a Google Maps segítségével
megtehetjük.
Az értékeléssel kapcsolatban alapvetőnek tartom, hogy folyamatos
visszajelzést kapjanak a diákok, hogy ismertessük velük erősségeiket,
nehézségeiket, és az utóbbiak megoldásáért közösen tegyünk. Ehhez azonban
fontos, hogy egyénenként is minél jobban igyekezzünk megismerni őket, tanulási
módszereiket, folyamatos önreflexiót folytassunk és őket is erre ösztönözzük,
valamint, hogy önmagukhoz mérjük az eredményeiket. A fejlesztő, formatív
értékelés eszköze lehet az egyéni fejlődési terv, vagy bármilyen online tér is,
ami a tanár munkáját is megkönnyíti. Továbbá lehetőséget teremthetünk arra,
hogy a tanulók egymást értékeljék fejlesztő jelleggel, akár anonim módon. Erre
is remek lehetőségeket kínál az internet. Ehhez azonban mindenképp ki kell
alakítani egy befogadó, segítőkész, bátorító közeget, amit legkönnyebben a
közös programok által szerzett élményekkel érhetünk el.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése