Vizualizáció - Digitális gondolattérkép az irodalom órán
Ebben
a bejegyzésben egy gondolattérképet felhasználó tevékenységet szeretnék
bemutatni, amely a vizuális típusú diákoknak igencsak kedvező lehet. A gondolattérkép
fogalma bizonyára mindenki számára ismert, hiszen ki ne készített volna ilyen típusú
összefoglaló vázlatot tanulmányai során? Elkészítése rendkívül egyszerű és
felettébb hasznos, ugyanis különböző szempontok mentén tudjuk csoportosítani az
információkat, ami nagy valószínűséggel leegyszerűsíti a tanulást. Az
eddigiekhez képest csupán annyi változás van, hogy ezúttal nem kézzel írott,
hanem digitalizált produktumot várunk el a diákoktól, ami reményeim szerint még
izgalmasabbá, színesebbé teszi az alkotást.
Az
általam kigondolt feladatot magyar irodalomórán valósítanám meg egy
tizenkettedikes osztályban József Attila tárgyalása során, azon belül pedig a
tájköltészet megújítása témakörben. Konkrétan a Külvárosi éj, Téli éjszaka és
A város peremén című verseket kéne feldolgozniuk az általam javasolt bubbl.us vagy bármely más gondolattérkép-készítő alkalmazással. Amennyiben az
iskola kellőképpen felszerelt, rendelkezik a feladat elkészítéséhez szükséges
eszközökkel, órai munkaként, három-öt fős csoportokra bontva valósítanám meg a
feladatot csoportonként különböző tájköltészeti vers feldolgozásával. Megadott
szempontok szerint (Keletkezés, Főbb jellemzők, Elemzés) kéne feldolgozniuk, csoportosítaniuk
a versekkel kapcsolatos tudást, majd minden csoport bemutatná ezt a társai
előtt. A végén pedig a csoportok két másik művel foglalkozó csoport munkáját értékelhetnék,
így beleásva magukat a másik két versbe is. Hogyha az iskolai körülmények nem
alkalmasak a feladat elvégzésére, házi feladatként kéne megoldaniuk a gondolattérkép
elkészítését, ami további digitális kompetenciákat is fejlesztene, hiszen a
kommunikáció, közös munka digitális térben valósulna meg.
Célom
ezzel a feladattal fejleszteni az ellenőrzött, ám önálló témafeldolgozást,
elmélyülést az adott témában, a kreativitást, hiszen számtalan módon van
lehetőség feldolgozni egy-egy témakört különböző módszerekkel, ezzel egyidőben
az együttműködést, hiszen csoportmunka lévén ez elengedhetetlen. A
feladat elkészítése során minden lépésnél közös nevezőre kell jutniuk, közösen
kell kiválasztaniuk, csoportosítaniuk a fontos információkat. Ez a kritikai gondolkodást
is elősegíti, hiszen a hiteles és lényeges elemekre kell összpontosítaniuk. A kommunikáció
pedig szerves része a feladatvégzés egészének, a közös munkának.
Láthatjuk
tehát, hogy mennyi előnye van a digitális gondolattérkép-készítésnek. A számos
21. századi kompetencia fejlesztése mellet, megannyi téma feldolgozására, hatékony
tanulására alkalmas, mivel egy rendszerezett, világos kép rajzolódik ki adott
témakörből kulcsszavakkal, lényegi, tömör információkkal, amelyek könnyedén,
gyorsan előhívhatják az emlékeket. A diákok továbbá egy kész érettségi tételt
tarthatnak a kezükben a feladat befejeztével, ami ösztönző erőként hathat
mindvégig.
Összességében
tehát annyit mondanék, hogy mindenki számára rendkívül hasznos eljárás lehet a
gondolattérkép-készítés. Magamrészéről, mindig is szerettem ezzel a módszerrel
összefoglalni egy adott témakört, mert így sokkal átláthatóbbá, szemléletesebbé
vált. Elmélyülést eredményezett, hiszen a fontos információk kiszűréséhez jól
kell ismernünk egy tematika egészét. Továbbá hatalmas segítség a hatékony
tömörítés elsajátításában: megtanuljuk kiemelni a lényeget, mellőzni a kevésbé
fontos részeket, ezáltal releváns, hosszútávú tudást kapva.
Felhasznált források:
1. kép (letöltés ideje: 2020.04.27.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése