Vizualizáció - Digitális gondolattérkép az irodalom órán


Ebben a bejegyzésben egy gondolattérképet felhasználó tevékenységet szeretnék bemutatni, amely a vizuális típusú diákoknak igencsak kedvező lehet. A gondolattérkép fogalma bizonyára mindenki számára ismert, hiszen ki ne készített volna ilyen típusú összefoglaló vázlatot tanulmányai során? Elkészítése rendkívül egyszerű és felettébb hasznos, ugyanis különböző szempontok mentén tudjuk csoportosítani az információkat, ami nagy valószínűséggel leegyszerűsíti a tanulást. Az eddigiekhez képest csupán annyi változás van, hogy ezúttal nem kézzel írott, hanem digitalizált produktumot várunk el a diákoktól, ami reményeim szerint még izgalmasabbá, színesebbé teszi az alkotást.
Az általam kigondolt feladatot magyar irodalomórán valósítanám meg egy tizenkettedikes osztályban József Attila tárgyalása során, azon belül pedig a tájköltészet megújítása témakörben. Konkrétan a Külvárosi éj, Téli éjszaka és A város peremén című verseket kéne feldolgozniuk az általam javasolt bubbl.us vagy bármely más gondolattérkép-készítő alkalmazással. Amennyiben az iskola kellőképpen felszerelt, rendelkezik a feladat elkészítéséhez szükséges eszközökkel, órai munkaként, három-öt fős csoportokra bontva valósítanám meg a feladatot csoportonként különböző tájköltészeti vers feldolgozásával. Megadott szempontok szerint (Keletkezés, Főbb jellemzők, Elemzés) kéne feldolgozniuk, csoportosítaniuk a versekkel kapcsolatos tudást, majd minden csoport bemutatná ezt a társai előtt. A végén pedig a csoportok két másik művel foglalkozó csoport munkáját értékelhetnék, így beleásva magukat a másik két versbe is. Hogyha az iskolai körülmények nem alkalmasak a feladat elvégzésére, házi feladatként kéne megoldaniuk a gondolattérkép elkészítését, ami további digitális kompetenciákat is fejlesztene, hiszen a kommunikáció, közös munka digitális térben valósulna meg.
Célom ezzel a feladattal fejleszteni az ellenőrzött, ám önálló témafeldolgozást, elmélyülést az adott témában, a kreativitást, hiszen számtalan módon van lehetőség feldolgozni egy-egy témakört különböző módszerekkel, ezzel egyidőben az együttműködést, hiszen csoportmunka lévén ez elengedhetetlen. A feladat elkészítése során minden lépésnél közös nevezőre kell jutniuk, közösen kell kiválasztaniuk, csoportosítaniuk a fontos információkat. Ez a kritikai gondolkodást is elősegíti, hiszen a hiteles és lényeges elemekre kell összpontosítaniuk. A kommunikáció pedig szerves része a feladatvégzés egészének, a közös munkának.
Láthatjuk tehát, hogy mennyi előnye van a digitális gondolattérkép-készítésnek. A számos 21. századi kompetencia fejlesztése mellet, megannyi téma feldolgozására, hatékony tanulására alkalmas, mivel egy rendszerezett, világos kép rajzolódik ki adott témakörből kulcsszavakkal, lényegi, tömör információkkal, amelyek könnyedén, gyorsan előhívhatják az emlékeket. A diákok továbbá egy kész érettségi tételt tarthatnak a kezükben a feladat befejeztével, ami ösztönző erőként hathat mindvégig.
Összességében tehát annyit mondanék, hogy mindenki számára rendkívül hasznos eljárás lehet a gondolattérkép-készítés. Magamrészéről, mindig is szerettem ezzel a módszerrel összefoglalni egy adott témakört, mert így sokkal átláthatóbbá, szemléletesebbé vált. Elmélyülést eredményezett, hiszen a fontos információk kiszűréséhez jól kell ismernünk egy tematika egészét. Továbbá hatalmas segítség a hatékony tömörítés elsajátításában: megtanuljuk kiemelni a lényeget, mellőzni a kevésbé fontos részeket, ezáltal releváns, hosszútávú tudást kapva. 

Az általam elkészített mintaproduktum az alábbi linken tekinthető meg.


Felhasznált források:
1. kép (letöltés ideje: 2020.04.27.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Multimédia az oktatásban 1. - Készítsünk podcastot!

Mérés és értékelés online eszközökkel