Multimédia az oktatásban 2. - Irodalomóra videóval
Jelen
bejegyzésben egy irodalmi témát szeretnék feldolgozni a multimédia
segítségével, mégpedig a ballada témakörét Arany János felől megközelítve. Ehhez
egy konkrét, otthon elvégzendő feladatot mutatnék be, melynek során mind
irodalmi, mind pedig digitális szempontból sokat tanulhatnak a diákok.
A feladat célközönsége egy 11-es osztály, akik
néhány irodalomóra keretein belül megismerkednek Arany Jánossal, s az ő
életművével, majd házi feladatként otthon jobban elmélyülnek a balladák
világában, s ehhez kapcsolódóan egy animációt kell előállítaniuk. A tevékenység
célja fejleszteni a digitális kompetenciát, valamint önállóan feldolgozni,
összefoglalni egy témakört, amelyhez vannak előzetes ismereteik, ezzel
maradandóbb tudást szerezve, s egyben élvezetesebbé téve az ismeretelsajátítás
folyamatát, ez a későbbiekben akár egy kész érettségi tételként is szolgálhat,
így mindenki érdekelt az alapos kidolgozásban. A feladat fejleszti a
kreativitást, továbbá mindenki a saját ízlése szerint dolgozhatja fel a témát,
így jobban a magáénak érezheti azt. Ebből adódóan az egyéni vagy páros munkaformát
látom célszerűnek, mindenki maga döntheti el, melyik a számára kedvezőbb,
egyszerűbb, így minden tanuló egyénileg vagy párban személyre tudja szabni az
előállítandó animációt a legfontosabb szempontok figyelembevételével. A feladat
elkészítéséhez javaslom a Powtoon, Wevideo vagy Prezi Video nevű alkalmazások
valamelyikét, hiszen egyszerűen, ingyenesen használhatók, illetve számos
megadott téma közül tudnak válogatni. A tevékenység, amennyiben egyénileg
készítik el, fejleszti a kreativitást, a digitális kompetenciát, a lényeges
elemek kiemelésének képességét, valamint egy ismeretlen felület önálló
felfedezését, a páros munka mindezek mellett pozitívan hat a kommunikációs- és
szociális kompetenciákra, mivel mindvégig együttműködést igényel.
Most
pedig nézzük meg a feladat pontos leírását!
Alkossanak
a diákok egyénileg vagy párban animációt Arany János balladáinak, s egy,
általuk kiválasztott mű jellemzéséről. Tartalmazzon a bemutató video egy rövid,
általános jellemzést a balladákról, majd szűkítve a kört, Arany balladáiról,
végül pedig elemezzék Arany egyik konkrét művét. A video hossza 1,5-2 perces
legyen, s tartalmazza az órán megbeszélt kulcsfogalmakat, a tartalom, illetve a
kivitelezés módja legyen koherens. Ezen kívül tetszőleges módon dolgozhatják
fel a témát párban vagy egyénileg.
A
feladat elkészítéséhez mindenkinek szüksége lesz számítógépre, ha valakinek ez
problémát jelentene, kedvező lehet számára a páros munkaforma. Szükségeltetik
továbbá a korábban említett három alkalmazás (Powtoon, Wevideo, Prezi Video)
valamelyikébe bejelentkezés, az órai jegyzetek, páros munka esetén, amennyiben
az online térben történik, valamilyen online kommunikációt lehetővé tevő
alkalmazás (pl.: Messenger, Skype, Zoom, Viber stb.), illetve némi fantázia és
kreativitás! 😊
Az
értékelést lényeges a konkrét elvárások leszögezésével segíteni, hogy mindenki
számára világosak legyenek a kritériumok. A visszajelzéseknek minden esetben
formatívnak, fejlesztőnek kell lenniük, hogy a diákok tanulni tudjanak belőle. Fontos,
hogy egymás munkáját is megtekinthessék, értékelhessék, s tanuljanak belőlük. Az
elért pontszám mindenkinek csupán visszajelzés, rossz érdemjegyet nem lehet
kapni a feladatra, a legjobban sikerülteket azonban ötös osztályzattal érdemes
jutalmazni.
A
feladatleírás mellé egy mintaproduktumot is csatolnék, hogy ezzel is segítsem
valamelyest munkájukat, s tisztázzam elvárásaimat.
A
mintaproduktum tehát ITT érhető el, az értékelőtáblázat pedig alább látható:
Animációk értékelőtáblázata
|
|||||
Kritérium
|
Értékelés
|
Pontok
(összesen)
|
|||
3
pont 2-1 pont 0 pont
|
|||||
Tartalom
|
A
produktum tartalmazzon egy általános jellemzést a balladákról, egyet konkrétan
Arany balladáinak jellemzőiről, valamint egyik mű elemzését.
|
A kritériumoknak
maximálisan megfelel: mindhárom részt tartalmazza.
|
A
kritériumnak csak részben felel meg: csupán 1 vagy 2 szempontot tartalmaz.
|
A
kritériumnak nem felel meg: egy szempontot sem tartalmaz.
|
3
pont
|
Időtartam
|
Legalább
1 és maximum 3 perc terjedelmű a produktum.
|
A
produktum megfelelő időtartamú.
|
A
produktum túl kicsi (1,5 percnél kevesebb) vagy túl nagy (3 percnél hosszabb)
terjedelmű.
|
3
pont
|
|
Kivitelezés
|
A
munka igényes, rendezett, koherens.
|
A
kritériumnak megfelel.
|
Részben
felel meg a kritériumnak.
|
A
munka hanyag, rendezetlen, összecsapott.
|
3
pont
|
A
munka kreatív, ötletes.
|
Megvalósul.
|
Részben
vagy egyáltalán nem valósul meg.
|
3
pont
|
||
Elérhető
maximális pontszám:
|
12
pont
|
Felhasznált dokumentum:
1. kép
Megjegyzések
Megjegyzés küldése