Mérés és értékelés online eszközökkel

forrás

Az általam kiválasztott mérésre és értékelésre alkalmas online felület a kahoot, amely a https://kahoot.com/ oldalon érhető el. Azért választottam ezt az online programot, mert én magam is élvezettel használom egyetemi tanulmányaim során. Lehetőségünk van feladatsorok elkészítésére és megoldására is a felület segítségével. Négyféle feladattípust tartalmaz. A leggyakoribb a kvíz, ahol 2, 3 vagy akár 4 lehetséges választ is megadhatunk. Létezik az úgynevezett Jumble, vagyis a sorrendbe rakó típus is, a Survey, amellyel tájékozódhatunk a tanulók ismereteiről, felkészültségéről, valamint vitát is generálhatunk a Discussion lehetőséggel. A feladattípusok azonban nem keverhetők egy feladatsoron belül.
Használatához internethozzáférésre, kivetítőre, tanári eszközre (laptop, tablet, okostelefon) van szükség, illetőleg a diákok részéről okostelefonra, tabletre egyénenként vagy akár csoportban. Bármely tantárgynál remekül alkalmazható, bármely témakörben. A diákok részéről nem igényel regisztrációt, csupán a kvíz készítőjének szükséges regisztrálnia. Hatalmas előnye az alkalmazásnak, hogy ingyenes, így bárki hozzáférhet, továbbá, hogy már meglévő feladatsorokat is felhasználhatunk az általunk készítettek mellett. Mi több, a diákok feladatsorait is bevihetjük óráinkra.
Egy-egy kérdés megválaszolása után rögtön láthatjuk, hány helyes válasz született, illetve fel van tűntetve a három leggyorsabban és helyesen válaszoló neve is, így akár rögtön tájékozódhatunk a diákok felkészültségéről egy-egy témakör kapcsán. Jutalmazhatjuk a legjobban teljesítőket, a végén pedig letölthetjük az összesített értékelést, ahol egyénenként is láthatók a megoldások. A későbbiekben újra elvégezhetünk egy-egy tesztet, ami lehetőséget teremt a diákok és tanárok számára egyaránt, hogy felmérjék fejlődésüket. Így leghasznosabb összefoglalások, tudás- vagy előzetes tudás felmérésekor. Továbbá a feladatkészítő is kaphat visszajelzést a feladatsor hasznosságáról, élvezhetőségéről.
Használata összességében igen egyszerű és gyors, egyetlen hátránya talán, hogy angol nyelvű, így egy bizonyos fokú angol nyelvtudás szükséges kezeléséhez, a feladatsorok nyelvét azonban tetszőlegesen állíthatjuk.
Magam részéről, tanárként biztosan szeretném alkalmazni ezt a felületet. Nézzünk is egy konkrét példát, hogyan. Egy tizenegyedik osztályos irodalomfakultációs csoport számára remek lehőséget kínál egy rendhagyóbb összefoglaló óra lezárására, az RJR-modell nyomán tehát a reflexió részre. (Természetesen bármely más órán is.) A 20. század magyar íróinak tárgyalásakor célom volna érdekesebbé, emlékezetesebbé tenni ezt a szakaszt, így tartanék egy órát három magyar író (Móricz Zsigmond, Karinthy Frigyes és Pilinszky János) szerelmei életéről, Magyar írók szerelmei címmel. A ráhangolódás résznél szófelhőt készíttetnék a mentimeter segítségével, az eddig megszerzett tudás felmérésére, hogy mi jut eszükbe a diákoknak az adott témakörről, hogyan definiálják. A jelentésteremrés részeként csoportokban gyűjtenék össze mélyebben a meglévő tudást, illetve egy-egy cikket elolvasva jutnának újabb információkhoz az adott írók szerelmi életéről, amelyet ezután csoportonként megosztanának a többiekkel. A reflexió részeként pedig következne az általam elkészített kahoot, reményeim szerint izgalmasabbá téve az órát, illetve megmutatva számomra is, hogy mennyire sikerült elsajátítani az óra anyagát. A kahoot pedig a következőképpen fog kinézni: https://create.kahoot.it/details/600d1ca2-1375-425c-a4b0-07abc30f5ab6



Megjegyzések

  1. Kedves Anita! :)

    Nagyon megnyerő stílussal,pontosan és logikusan építetted fel a szöveged. Az átláthatóságot bekezdésekkel erősítetted. Kifejezetten tetszik, hogy minden témához beszúrsz legalább egy oda illő képet. A blogger adottságait szerintem kihasználod. (Bele olvastam még pár bejegyzésedbe.) Ezt a feladatot a leírás szerint szerintem szuperül megcsináltad, én nem találtam hiányosságot. Szimpatikus az írásod, remélem gyakorló tanárként is használni fogod a kahootot és néha előveszed ezt a blogot, mert nagyon jó dolgokat írtál bele!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Vizualizáció - Digitális gondolattérkép az irodalom órán

Multimédia az oktatásban 1. - Készítsünk podcastot!