Digitális pedagógia
Jelen
bejegyzésemben a 2012-es, illetve a 2020-as Nemzeti Alaptanterv (NAT) digitális
kompetenciára vonatkozó részeit fogom összehasonlítani.
Elsőként
a különbségekkel kezdeném, ugyanis egyből szembe tűnt, hogy míg a 2012-es
példányban csupán egy rövid bekezdés vonatkozik a digitális
kompetenciára, addig az új, 2020-as NAT kulcskompetenciaként említi, vagyis a
tanulási területeken átívelő általános kompetenciaként. Ez meglátszik abban is,
hogy szinte mindegyik tantárgy (magyar nyelv és irodalom, élő idegen nyelv, matematika, természettudomány…) részletes leírásánál is említésre kerül, tehát a
tantárgyak nagy hányadának alkalmaznia kell digitális eszközöket és olyan feladatokat,
amelyek a digitális kompetenciát is fejlesztik. Ez akár a hiteles, megbízható internetes források keresésének
képességére is vonatkozhat.
További
különbség, hogy a 2020-as NAT immár új tantárgyként is bevezeti digitális
kultúra néven. Ebből adódóan sokkal részletesebben foglalkozik a digitális kompetencia kérdéskörével. Ennek a tantárgynak célja olyan naprakész ismeretek és készségek
átadása és kialakítása, amelyek a tanulót az információs társadalom sikeres és
hasznos tagjává teszik. (3: 428) A digitális kompetencia fejlesztése tehát
elsősorban a digitális kultúra tantárgy feladata, de a többi tantárgynak is
érintkeznie kell ezen területtel.
Végül
pedig fontos különbség még a két dokumentumban foglaltak között, hogy az utóbb
megjelent, 2020-as NAT hangsúlyozza a digitális kompetencia reális önértékelésben
és önérvényesítésben játszott szerepét, a korábbi NAT inkább csak opcióként
utal erre. Ami pedig szintén fontos többletét képezi
az újabb NAT-nak, hogy észreveszi, milyen nagy lehetőségeket kínál a
digitális technológia alkalmazása az eltérő tudásszinttel rendelkező tanulók fejlesztése
terén.
![]() |
(1) |
A
két NAT első és talán legfontosabb hasonlósága, hogy egyáltalán részét képezi a
digitális kompetencia az oktatásnak. Nyilvánvalóan néhány évvel ezelőtt erről
még nem beszélhettünk. További hasonlóság, hogy mindkét NAT fontosnak tartja,
hogy felhívja a figyelmet a digitális világ veszélyeire, valamint, hogy megtanítsa a diákokat
védekezni ellenük. Hasonlóan magában foglalja a két dokumentum az online kommunikációs együttműködés,
szövegszerkesztés, táblázatkezelés megtanításának jelentőségét is.
A
digitális kompetencia egyre jelentősebb részét képezi mindennapjainknak, ezt
bizonyítja, hogy sokkal széleskörűbbé vált fejlesztése és alkalmazása, sokkal
részletesebben ír róla az új NAT is.
Felhasznált dokumentumok:
(2)= 2012-es NAT: http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf (2020.02.23.)
(3)= 2020-as NAT: file:///C:/Users/Anita/AppData/Local/Packages/microsoft.windowscommunicationsapps_8wekyb3d8bbwe/LocalState/Files/S0/1023/Attachments/MK_20_017[3633].pdf (2020.02.23.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése