Digitális pedagógia


Jelen bejegyzésemben a 2012-es, illetve a 2020-as Nemzeti Alaptanterv (NAT) digitális kompetenciára vonatkozó részeit fogom összehasonlítani.
Elsőként a különbségekkel kezdeném, ugyanis egyből szembe tűnt, hogy míg a 2012-es példányban csupán egy rövid bekezdés vonatkozik a digitális kompetenciára, addig az új, 2020-as NAT kulcskompetenciaként említi, vagyis a tanulási területeken átívelő általános kompetenciaként. Ez meglátszik abban is, hogy szinte mindegyik tantárgy (magyar nyelv és irodalom, élő idegen nyelv, matematika, természettudomány…) részletes leírásánál is említésre kerül, tehát a tantárgyak nagy hányadának alkalmaznia kell digitális eszközöket és olyan feladatokat, amelyek a digitális kompetenciát is fejlesztik.  Ez akár a hiteles, megbízható internetes források keresésének képességére is vonatkozhat.
További különbség, hogy a 2020-as NAT immár új tantárgyként is bevezeti digitális kultúra néven. Ebből adódóan sokkal részletesebben foglalkozik a digitális kompetencia kérdéskörével. Ennek a tantárgynak célja olyan naprakész ismeretek és készségek átadása és kialakítása, amelyek a tanulót az információs társadalom sikeres és hasznos tagjává teszik. (3: 428) A digitális kompetencia fejlesztése tehát elsősorban a digitális kultúra tantárgy feladata, de a többi tantárgynak is érintkeznie kell ezen területtel.
Végül pedig fontos különbség még a két dokumentumban foglaltak között, hogy az utóbb megjelent, 2020-as NAT hangsúlyozza a digitális kompetencia reális önértékelésben és önérvényesítésben játszott szerepét, a korábbi NAT inkább csak opcióként utal erre. Ami pedig szintén fontos többletét képezi az újabb NAT-nak, hogy észreveszi, milyen nagy lehetőségeket kínál a digitális technológia alkalmazása az eltérő tudásszinttel rendelkező tanulók fejlesztése terén.
(1)
A két NAT első és talán legfontosabb hasonlósága, hogy egyáltalán részét képezi a digitális kompetencia az oktatásnak. Nyilvánvalóan néhány évvel ezelőtt erről még nem beszélhettünk. További hasonlóság, hogy mindkét NAT fontosnak tartja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ veszélyeire, valamint, hogy megtanítsa a diákokat védekezni ellenük. Hasonlóan magában foglalja a két dokumentum az online kommunikációs együttműködés, szövegszerkesztés, táblázatkezelés megtanításának jelentőségét is.
A digitális kompetencia egyre jelentősebb részét képezi mindennapjainknak, ezt bizonyítja, hogy sokkal széleskörűbbé vált fejlesztése és alkalmazása, sokkal részletesebben ír róla az új NAT is.

Felhasznált dokumentumok: 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Vizualizáció - Digitális gondolattérkép az irodalom órán

Multimédia az oktatásban 1. - Készítsünk podcastot!

Mérés és értékelés online eszközökkel